zaterdag 25 oktober 2014

Het Laatste Nieuws: "Rijdend vegetarisch frietkot rekent op Gentenaar voor Financiering"


De Natuurfrituur opent vaste stek

De vegetarische Natuurfrituur is op vier jaar tijd een begrip geworden bij liefhebbers van biologische voeding. De rijdende frituur doet vooral feestjes en evenementen aan, maar plant volgend jaar een vaste locatie in de Machariuswijk in Gent. "We zoeken alleen nog enkele aandeelhouders, en we rekenen daarvoor op de Gentenaars", aldus initiatiefnemer
Lucie startte in 2011 met haar Natuurfrituur. "Ik doe dit vanuit een vergaande ideologie", zegt ze. "We moeten echt naar een andere wereld. En in plaats van er veel over te praten, besloot ik om het gewoon te doen. En zo ontstond de Natuurfrituur. Ik werk 100% biologisch, mijn zaak is ook bio-gecertificeerd. Mijn eten is ook 100% vegetarisch, en er is ook een assortiment voor veganisten. Vleeseters zijn uiteraard ook welkom. En frietjes worden gebakken in zonnebloem-olie, want die wordt in Europa geproduceerd. Met mijn zaak toon ik aan hoe 'gewoon' duurzaamheid kan zijn. Hier is niks raar, er smaakt niks raar. Het is gewoon een frituur, maar dan met duurzame voeding." Lucie kreeg op de vele evenementen waar de rijdende Natuurfrituur stond dikwijls de vraag waar de mensen die 'Natuurfrietjes' achteraf konden vinden. "Nergens dus, en daarom besloot ik een vaste stek te openen. De eerste komt in Gent, in april 2015. Omdat ik hier zelf woon, maar ook omdat mijn concept hier past in het beleid. Ik heb de ideale locatie gevonden: aan de Lucas Munichstraat 43, in de Machariuswijk. Een heel zichtbare plek, vlak bij de nieuw te ontwikkelen wijk Dok Noord en de Dampoort. Ik zoek nu alleen nog Gentenaars die mee willen financieren, want wij zijn een 'burgercoƶperatie'. Ik heb al 80 aandeelhouders, ik zoek er nog 50, of meer. Een aandeel kost 250 euro. Wie biologische frietjes wil, kan daar dus zelf in investeren."

Lucie trekt de lijn van haar Natuurfrituur in alles door. De vaste frituur zal bevoorraad worden met de bakfiets. Wie wil, kan ook frietjes afhalen met een eigen kookpot, zodat er geen wegwerpverpakking gebruikt hoeft te worden. En Lucie is ook nog eens sociaal geƫngageerd.


Nog steeds een hobby
"Wij zijn inderdaad een sociaal economiebedrijf. We werken samen met het OCMW en de VDAB. Elke doelgroep kan hier aan de slag. En we zijn meteen ook het bewijs dat horeca wel degelijk in het wit kan werken. Al moeten we nog wat groter worden voor we ook echt economische rendabel zijn. Mijn medewerkers worden uiteraard eerlijk betaald, maar aan mezelf heb ik nog nooit een uitbetaald. Voor mij is dit voorlopig nog steeds een uit de hand gelopen hobby."

Wie voor 250 euro aandeelhouder wil worden van de Natuurfrituur kan mailen naar info@denatuurfrituur.be, en krijgt dan alle details.